In Microsoft Excel zit de index functie. Hiermee kan je gemakkelijk cel waarden opsporen door een rij en kolomnummer mee te geven. Deze functionaliteit werkt net wat anders dan verticaal zoeken. Het is gelukkig geen lastige formule, dus je hebt het zo onder de knie!
Dit is hoe het werkt
- We gaan er in deze instructie vanuit dat je al een aantal gegevens in Excel hebt staan.
- Dan ga je allereerst met je muis op een lege cel staan, daar waar je de formule wilt plaatsen.
- Hier typ je eerst het '=' teken, zodat je een formule kan gaan opstarten.
- Vervolgens typ je INDEX en klik je twee keer achter elkaar op de optie die Microsoft Excel je aanreikt.
- Je kunt nu beginnen met het invullen van de formule. Als eerst ga je de hele dataset selecteren. Je selecteert alles behalve de kolomtitels.
- Zodra je alles hebt geselecteerd ga je naar het volgende onderdeel van de formule door een punt komma te plaatsen ';'.
- Je kunt nu de rij gaan bepalen, waarin je wilt zoeken. Je telt hierbij van boven naar beneden en neemt de kolomtitel dus niet mee in de telling.
- Daarna typ je een punt komma (';') om naar het volgende onderdeel in de formule te gaan.
- Nu moet je aangeven in welke kolom de waarde staat die je zoekt. Hierbij tel je de kolommen die je hebt geselecteerd van links naar rechts.
- Klik nu op 'Enter' op je toetsenbord.
