Automatisch rekenen in tabellen

Als je een tabel gebruikt met cijfers welke je handmatig uitrekent, dan kan je deze instructie goed gebruiken. Met behulp van een speciale formule in Word kan je de getallen eenvoudig optellen. Dit is vooral handig wanneer de tabel een lange reeks getallen bevat. Een rekenfoutje is nu eenmaal snel gemaakt. Met Word kan je deze functie van automatisch rekenen heel snel inzetten.

Formules in een tabel

  • Allereerst open je een Word-document waarin een tabel staat, waarop je automatisch zaken wilt laten uitrekenen.
  • Klik in de tabel op een leeg vakje waarin je een uitkomst van een optelsom wilt weergeven.
    • Als er geen lege cel is, voeg dan een kolom of rij toe.
  • Ga in het lint naar het onderdeel 'Indeling'. Let op: doordat je de tabel hebt geselecteerd heb je nu twee opties met 'Indeling' in het lint. Kies de meest rechter optie.
indeling word
  • Klik vervolgens helemaal rechts op 'Formule'.
  • Er is direct een formule ingevuld, echter kan je nog kiezen uit andere formules zoals:
    • SUM(ABOVE): tel de cijfers in de kolom boven de cel op.
    • SUM(LEFT): tel de cijfers in de rij links van de cel op.
    • SUM(RIGHT): tel de cijfers in de rij rechts van de cel op.
    • SUM(BELOW): tel de cijfers in de kolom onder de cel op.
  • Daarna kies je het type getalnotatie bij het onderdeel 'Getalnotatie'. op het keuze menu onder ‘Getalnotatie’.
  • Klik tot slot op 'OK' om de wijziging op te slaan.

LET OP
De formule wijzigt NIET mee indien de getallen wijzigen. Het werkt dus niet zoals Excel. Het automatisch rekenen geldt dus voor de enkele keer dat je het in de tabel zet.

Microsoft afbeelding formules

Meer Word handleidingen