Navigatie in SharePoint

Het ontwerp van de navigatie houdt rekening met de visuele manier waarop gebruikers componenten (menu's, links, sites en pagina's) vinden die hen helpen te begrijpen hoe ze kunnen interageren met SharePoint-sites en portals en welke soorten informatie beschikbaar zijn. De opties voor het implementeren van navigatie verschillen op basis van het framework voor jouw sites en intranet.

Elementen voor het modelleren van informatiearchitectuur

Elementen voor informatiearchitectuur zijn secundaire componenten van het navigatieontwerp die de bouwstenen complementeren. Bij het selecteren, plannen en implementeren van navigatieontwerp voor globale, hub- of lokale navigatie moeten de volgende componenten worden overwogen.

  • Sitelogica - Gebruik hubs en visuele lay-outs om een visuele hiërarchie te creëren.
  • Beveiliging - Gegevensbeheer, administratie en bewerkingsrechten.
  • Taxonomie - Recordsbeheer, nalevingsvereisten.

Gangbare modellen voor navigatieontwerp

De manier waarop je sites en inhoud organiseert, hangt af van de samenstelling van jouw organisatie en de behoeften en doelen van jouw gebruikers. Als jouw doel bijvoorbeeld is om medewerkers op de voorgrond te ondersteunen met specifieke sites en documenten, kun je besluiten om de navigatie te optimaliseren voor mobiele apparaten. Een ander voorbeeld is als jouw doel is om een samenwerkingsruimte voor jouw team te creëren, dan kun je ervoor kiezen om jouw SharePoint-teamsite af te stemmen op Microsoft Teams.

Gangbare methoden voor het organiseren van navigatieontwerp zijn:

Via afdeling

Voordelen - De meeste gebruikers hebben al een goed gevestigd mentaal model voor navigatie op basis van afdelingen. Dit model is schaalbaar voor organisaties van verschillende groottes en typen, en het is een gangbare methode voor het organiseren en plannen van hubs.

Overwegingen voor governance - Voor grote organisaties, vooral met internationale vestigingen, kan het een uitdaging zijn om ervoor te zorgen dat de juiste personen toegang hebben tot de juiste inhoud omwille van beveiliging en naleving. Overweeg het gebruik van personalisatie-elementen zoals informatiebarrières en doelgroepgerichtheid om specifieke doelgroepen te bereiken.

Onderhoudsoverwegingen - Naarmate het bedrijf groeit en afdelingen en teams verhuizen, moet je de wereldwijde, hub- en lokale navigatie bijwerken om organisatorische veranderingen weer te geven.

Via geografische ligging

Voordelen - Organisatie op basis van geografische locatie is een effectieve manier om mensen met vergelijkbare disciplines samen te brengen om samen te werken en een gemeenschap op te bouwen. Voor grote en internationale organisaties kan de locatie een belangrijke factor zijn voor gebruikers bij het nemen van beslissingen. Het organiseren op basis van regio kan belangrijk zijn wanneer bepaalde onderwerpen verschillende wetten en voorschriften hebben, afhankelijk van de regio. Bijvoorbeeld, crisisbeheersingsites of richtlijnen voor personeelszaken.

Governance-overwegingen - Veel governance-details kunnen per regio verschillen, bijvoorbeeld beleid voor het maken van sites, gegevensbewaartermijnen en beleid voor gegevensopslag. Lees meer over de gebruikerservaring en configuratie in meerdere geografische locaties.

Onderhoudsoverwegingen - Wanneer de organisatie verhuist, moet de navigatie worden bijgewerkt om deze wijzigingen weer te geven. Er zijn ook andere overwegingen voor meerdere geografische locaties bij het plannen van het gebruik van SharePoint, Microsoft 365-groepen en andere Microsoft 365-apps wereldwijd. Met meerdere geografische locaties kunnen wereldwijde bedrijven bepalen in welk land of welke regio gedeelde bronnen zoals SharePoint Teamsites, Office 365 Group-inhoud (gekoppelde SharePoint-sites en gedeelde postvakken) worden opgeslagen en beheerd.

Via taak of scenario

Voordelen - Organisatie op basis van scenario's binnen de navigatie helpt gebruikers om meer te leren over algemene concepten, bijvoorbeeld "over ons" pagina's. Organisatie op basis van veelvoorkomende en frequent gebruikte taken is op dezelfde manier nuttig, bijvoorbeeld taken zoals "vergoeding aanvragen" of "een zorgverzekeringsplan kiezen".

Governance-overwegingen - Deze vorm van navigatie kan afhankelijk van de rest van het navigatieontwerp een breed en groot publiek aantrekken. Websites met veel verkeer moeten extra zorg besteden aan het beheer van de paginaprestaties door bijvoorbeeld het optimaliseren van de grootte van afbeeldingen en andere details. Overweeg tactieken zoals het creëren van hubs om taken te organiseren op basis van de behoeften van verschillende afdelingen, dit maakt het gemakkelijker om toegang en organisatie van pagina's te beheren.

Onderhoudsoverwegingen - Wanneer organisatie-informatie (leiderschap, locaties, enz.) verouderd raakt, moet de navigatie worden bijgewerkt.

Via portfolio

Voordelen - Soms is het het beste om inhoud te organiseren op basis van type of portfolio, om inhoud weer te geven in natuurlijke groeperingen of voor specifieke doelgroepen. Het organiseren van uw navigatie op basis van portfolio biedt flexibiliteit naarmate uw bedrijf groeit en schaalt.

Governance-overwegingen - Voor grote organisaties, vooral met internationale kantoren, kan het een uitdaging zijn om ervoor te zorgen dat de juiste mensen toegang hebben tot de juiste inhoud voor beveiligings- en nalevingsdoeleinden. Overweeg het gebruik van personalisatie-elementen zoals informatiebarrières en doelgroeptargeting om specifieke doelgroepen inhoud te tonen.

Onderhoudsoverwegingen - Naarmate het bedrijf en de portfolio's groeien, moet de navigatie de organisatorische veranderingen weerspiegelen.