Aan de slag met OneNote

Van oudsher gebruiken we vaak nog een notitieblok. Handig om even iets in op te schrijven. Informatie dat je even wilt vasthouden of notulen van een vergadering. Dit notitieblok bevat zo veel belangrijke informatie, dat je het overal mee naartoe neemt. Je zal de informatie die erin staat maar nodig hebben. In deze blog gaan we in op Microsoft OneNote. De applicatie die ervoor zorgt dat het mee zeulen van je notitieblok verleden tijd is.

Als je de applicaties als Word, Excel en PowerPoint bezit, dan is de kans groot dat je ook beschikt over OneNote. Het kan dus goed zijn dat jij OneNote hebt, zonder dat je er erg in hebt. Snel checken of dit al in je bezit is!🔎

Wat is OneNote

Microsoft OneNote is jouw notitieblok op je laptop. De applicatie maakt het mogelijk om verschillende onderwerpen aan te maken en in deze onderwerpen kan je zo veel als naar wens pagina's aanmaken.

Vanaf 2002 in OneNote al beschikbaar voor veel Microsoft gebruikers. Direct toen en vandaag de dag zie je dat OneNote veel wordt gebruikt. De reden hiervoor is voor iedereen uiteraard persoonlijk. Mijn advies is hierom dat je OneNote voor een week uit probeert, om te ervaren of deze applicatie iets voor jou is.

Bedrijven

Aangezien veel bedrijven steeds meer richting papierloos gaan, is OneNote de ideale uitkomst als vervanger van je notitieblok. Een handige functionaliteit van OneNote is ook dat je een gedeelde OneNote omgeving kan maken met je collega's!

Studenten

Werk je met meerdere studenten aan één opdracht of project? Dan is OneNote voor jullie meer dan ideaal. Maak allereerst een gedeelde OneNote aan.

Vervolgens spreek je met elkaar af welke structuur je gaat aanhouden in Microsoft OneNote. Hierna kunnen jullie gemakkelijk elkaars notities inzien, bewerken en gebruiken voor de opdracht of project.

Hoe gebruik je OneNote

Je begint allereerst met het nadenken over een structuur in jouw OneNote. Waarvoor ga je secties en pagina's aanmaken? Als je hieruit bent, ga je de structuur opzetten. Dat de secties en pagina's even leeg blijven is geen probleem. Je hebt veel meer aan een vooraf bedachte en opgezette structuur dan chaos in jouw OneNote.

Dan pak je jouw huidige notitieblok erbij en ga je alle notities handmatig overzetten. Mocht je notities op een andere wijze bijhouden, bijvoorbeeld het steeds aanmaken van een nieuw Word document, dan kan je die notities dus ook gaan overzetten.

Tip: Gebruik je OneNote 2016? Maak dan een foto van je notities en plaats de foto in je OneNote. Vervolgens klik je met je rechter muisknop op de afbeelding en kies je voor de functionaliteit 'tekst kopiëren van afbeelding'.

Als al je notities zijn overgezet, is het belangrijk dat je gaat kijken naar alle functionaliteiten. De meest gebruikte functionaliteiten staan hieronder voor jou opgesomd

  1. Aanmaken van een takenlijst.
    Open je OneNote. Boven in beeld zie je een icoon van een vierkant met een vink erin. Hiermee kan je een takenlijst gaan aanmaken. .
  2. Invoegen van een document.
    In je OneNote ga je naar het onderdeel 'Invoegen'. Hier kan je een bestand gaan invoegen op twee verschillende manieren
    1. Invoegen van het bestand als bijgevoegd document. Je ziet dan het icoon staan van het type document dat je hebt ingevoegd. Als je hierop klikt dan wordt het bestand geopend.
    2. Invoegen van de inhoud van het bestand in jouw OneNote pagina. Mocht je alvorens een training al de presentatie hebben ontvangen, dan kan je de dia's in jouw OneNote neerzetten. Heel handig dus om notities naast te zetten!
  3. Invoegen van een vergadering.
    Het invoegen van een vergadering bespaard je veel administratie werk. Ga naar het onderdeel 'Invoegen' in jouw OneNote. Vervolgens klik je op de knop 'Details van vergadering'. Rechts in beeld verschijnt er een nieuw venster met al jouw vergaderingen van die dag. Je kunt hier ook wisselen van dag. Klik de betreffende vergadering aan en alles wat hierin staat aangegeven, wordt in jouw OneNote pagina gezet. Dit houdt in de datum en tijd van de vergadering, aan- en afwezigen, onderwerp en bijgevoegde tekst.
  4. Opnemen van audio.
    Het opnemen van audio is een handige functionaliteit dat standaard in OneNote zit. Je kunt deze functionaliteit gebruiken als in een training of hoorcollege zit. Als je audio wilt opnemen ga je eerst naar het onderdeel 'Invoegen' en vervolgens kies je voor 'Audio'. Door hierop te klikken, start OneNote met opnemen. Je krijgt direct als je hierop klikt een aantal nieuwe opties in beeld, zoals het pauzeren of stoppen van de audio.

Tip: als je audio hebt opgenomen, kan je Microsoft Word gebruiken om jouw audio uit te typen.

  • 5. Opmaak van de pagina.
    OneNote is niet enkel geschikt voor tekst. Door gebruik te maken van de optie 'regellijnen' zorg je ervoor dat je OneNote ook kan gebruiken voor wiskundige informatie. En nu we het dan toch over wiskundige informatie hebben, dan is het ook goed dat je weet dat je OneNote wiskundige formules kan laten uitrekenen én uitleggen. Voor deze functionaliteit ga je naar het onderdeel 'Invoegen' en kies je hier voor 'Wiskunde'.
Applicatie op ieder apparaat

OneNote kan je op ieder apparaat zetten. Denk hierbij dus niet alleen aan je laptop, maar ook aan een tablet of smartphone. De applicatie is gratis te downloaden vanuit de Appstore of Playstore. Log in met de inloggegevens die je gebruikt om jouw laptop te openen. Je zult precies dezelfde informatie zien staan in OneNote, op welk apparaat je ook zit. Super handig dus als je even in de bus nog een notitie wilt inzien of bijwerken!

Handige tips

  1. In OneNote is het belangrijk dat je overzicht houdt op je onderwerpen en de pagina's die je maakt. Uiteraard gaat het voorkomen dat jouw OneNote een zooitje wordt. Hetzelfde wat er dus gebeurd in je notitieblok. Handig is dus als je eens per week je OneNote gaat opruimen. Kort door alle notities heen en weghalen wat weg kan, structureren wat te structuren valt.
  2. Structuur is belangrijk in OneNote, zodat je alles gemakkelijk kan terugvinden. Denk dus goed na waarvan je onderwerpen en pagina's maakt. Bijvoorbeeld: Maak van ieder project een sectie en begin altijd met een pagina waarin een takenlijst staan. Zo weet je dat bij ieder project de eerste pagina je to-do-lijst staat.
  3. Maak voor je team een OneNote aan. Spreek vervolgens af hoe je OneNote gaat structuren. Hierna kan je heel gemakkelijk samen alle notities inzien, bewerken in bijhouden. Dit maakt samenwerken in een team als afdeling of projectteam ontzettend gemakkelijk.
Video instructie OneNote voor beginners
Microsoft OneNote voor beginners

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere maand een mail met daarin informatie over nieuwe updates in Microsoft en meer!